به گزارش قدس آنلاین، محمد هادی ضیایی مهر در حاشیه بازدید از مجموعه راه آهن خراسان افزود: راه آهن برای ساخت ۵۵۰ قطعه وارداتی صنعت حمل و نقل ریلی کشور دست یاری به سوی شرکتهای دانش بنیان، قطعه سازان و مجموعههای دانشگاهی دراز کرده است.
وی ادامه داد: در این راستا با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ۲ سال گذشته با هدف استفاده از ظرفیت و توانمندی داخلی از واردات ناوگان ریلی به کشور جلوگیری و واگن و لوکوموتیو داخلی جایگزین نمونه های خارجی شده است.
معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سامانه جامع "رونق و جهش تولید صنعت ریلی" در پایگاه اینترنتی راه آهن، مشخصات قطعات تولید داخل این صنعت و آدرس و مشخصات شرکتهای قطعه ساز جمع آوری شده تا نیازمندی های داخلی حتما با مراجعه به این واحدها تامین شود.
ضیایی مهر افزود: در همین سامانه ۵۵۰ قطعه ای که کماکان از خارج کشور وارد میشود، فهرست شده و به عنوان فراخوان از شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهی برای ساخت بومی آنها دعوت به عمل آمده است.
او ادامه داد: با اتکا به توانمندی و ظرفیتهای صنایع داخلی و تامین منابع مالی برای سرمایه گذاران این بخش، طی سالهای ۹۸ و ۹۹ ساخت ناوگان ریلی شامل واگنهای باری و مسافربری و لوکوموتیو در داخل کشور به ترتیب ۸۴ و ۲۰ درصد افزایش یافته است که همه این توفیقات مرهون توجه و تکیه بر توانمندیهای شرکتهای داخلی است.
معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تولید داخلی، رونق و جهش تولید و با تکیه بر توان ۲۹۶ شرکت قطعه ساز و کارخانه های سازنده و بازسازی کننده، شاهد تولید بومی ترمز واگن و "چرخ ملی" در ناوگان ریلی کشور بودیم که نتیجه آن خودکفایی کامل ایران در تولید واگن باری بود.
مجموع لوکوموتیو در گردش کشور ۶۲۷ دستگاه و مجموع واگن مسافربری، خدماتی و خودکشش در گردش نیز هزار و ۹۲۳ دستگاه است.
همچنین تعداد واگن های باری در گردش کشور نیز ۲۶ هزار و ۶۲۹ دستگاه ثبت شده است.
منبع: ایرنا
انتهای خبر/
نظر شما